skip to Main Content

Contracten en payroll, hoe zit het precies?

Altijd het juiste contract

Bent u van plan om met uw bedrijf de overstap te maken naar payroll? Dan is het voordelig om te weten hoe het precies zit met de contracten van uw medewerkers. Wij kunnen het ons namelijk best voorstellen dat het voor u als ondernemer lastig is om een duidelijk overzicht te houden. Denk bijvoorbeeld aan contracten voor nieuwe fulltime of parttime medewerkers, freelancers, studenten en scholieren. In dit blog leest u meer informatie over de verschillende type contracten en de overstap naar payroll.

 

Het contract voor een nieuwe werknemer

Veel bedrijven kiezen voor een halfjaarcontract wanneer ze een nieuwe medewerker aannemen. Hierin is onder andere een uitsluiting loondoorbetalingsverplichting vastgelegd. Dit betekent dat hierin geen urenverplichting is opgenomen. De nieuwe werknemer heeft wel volledig recht op doorbetaling bij ziekte in de eerste 6 maanden. Het bedrag dat tijdens de ziekteperiode betaald moet worden, is gebaseerd op het gemiddelde van de tijd die de medewerker de voorgaande dertien weken gewerkt heeft. Wanneer uw bedrijf werkt via een payrollbureau, hoeft u bij ziekteverzuim de medewerker zelf niet door te betalen. Dit doet het payrollbedrijf.

Het vervolgcontract

Wanneer u de overstap gemaakt heeft naar een payrollbureau en het eerste contract van een medewerker bijna ten einde is, wordt uw werknemer weer hetzelfde contract aangeboden. Ze krijgen dus een vervolgcontract van een half jaar. De looptijd en het salaris moeten hierbij gelijk blijven. Na een derde contract wordt een vast contract aangeboden, wat u ook kunt laten opstellen door het payrollbedrijf.

Het contract voor een student of scholier

De contracten die aangeboden worden aan studenten en scholieren zijn anders dan contracten voor ‘reguliere’ medewerkers. Voor een student of scholier hoeft u als werkgever namelijk minder loonbelasting, premie en volksverzekering te berekenen. Als een werknemer jonger is dan 18 jaar mag het contract maximaal 12 uur per week omvatten. Ook is het van groot belang dat de werktijden geen effect hebben op het werk dat voor school gedaan moet worden.

Payrollbedrijf neemt bestaande medewerkers over

Wanneer u de overstap maakt naar payroll, moet het payrollbureau het contract van uw bestaande medewerkers verplicht overnemen. Dit geldt voor contracten voor zowel bepaalde als onbepaalde tijd. Al uw medewerkers hebben altijd een recht op hetzelfde contract bij het payrollbureau.

De overstap maken naar payroll

Een van de grootste voordelen van het samenwerken met een payrollbureau is dat u altijd kunt rekenen op professioneel advies wat betreft personeelszaken, inclusief de contracten van uw medewerkers. Dit is vooral voordelig aangezien wetten en regels constant veranderen. Neem contact op met een payrollbedrijf, en vraag naar de mogelijkheden omtrent contracten voor uw medewerkers.

Back To Top